پرسش های متداول
پرسش های متداول

آيا پرسنل اداري وآموزشي آموزش وپرورش ميتوانند با سابقه كمترازسي سال بازنشسته شوند؟

بلي به استناد بند(ب) وتبصره يك ماده 103 قانون مديريت خدمات كشوري پرسنلي كه حداقل 25 سال سابقه خدمت و60سال سن داشته باشند ميتوانند درخواست  بازنشستگي نمايند كه درصورت بازنشسته شدن، به ميزان سابقه خدمت، حقوق و پاداش پايان خدمت به آنها پرداخت خواهدشد. ضمناً زنان ازشرط سني معاف هستند.

آيا كسانيكه فاصله خدمتي داشته اند و سابقه كار آنها در حكم 20 سال مي باشد مشمول تقليل كار مي شوند.(با توجه به تراكم و ازدياد نيرو در مقطع راهنمايي)

مشمول تقلیل ساعت کار نمی شود.

آیا درست است کسانی که جانباز باشند به ازای هر 5 درصد جانبازی یک سال از خدمت آنان کم می گردد.

خیر

آیا کسا نی که سابقه حضور در جبهه دارند وبرای ادامه تحصیل به صورت نیمه وقت ماموربه تحصیل می شونددوره تحصیل جزءسابقه کارآن ها محاسبه می گردد یا نه؟

خیر ، در صورتی که فرد جانباز یا ایثارگر باشد می تواند مأمور به تحصیل گردد که در سابقه کار بازنشستگی و دولتی آن ها منظور می شود  

آیا احکام وحقوق ومزایای همکاران فاصله خدمتی مانند استانهای دیگر در این استان هم اجرا می شود ؟ اگر اجرا می شود تاکی وچگونه است ؟

بله ، این کار از ابتدای سال تحصیلی جاری (92-91 ) شروع شده است و در حال انجام است.

بسیاری ازفرهنگیان با اینکه درسالهای قبل دو گروه تشویقی گرفته اند باز هم به تازگی یک طبقه شغلی تشویقی به انها داده شده مسئولین میگویند کسانیکه از تاریخ 1/12/86 به بعد گروه تشویقی گرفته اند به انها تعلق نمیگیرد حال ازشما تقاضامندیم ترتیبی اتخاذ فرمایید به افرادی که درپایان سال تحصیلی جاری بازنشسته میشوند  وطبقه شغلی جدید رانگرفته اند یک طبقه شعلی داده شود .

به استناد بخشنامه 710/33  سال 90 چنانچه فرد مدت 5 سال امتیاز ارزشیابی بالاتر از 85 داشته باشد مشمول دریافت طبقه تشویقی می شود.

آیا چاپ کارنامه تحصیلی نوبت اول جهت پرونده دانش اموزان سالی واحدی لازم است یا خیر؟

این سوال مربوط به امور اداری نمی باشد.

شرایط ارتقاء به رتبه عالی چیست؟

به شماره بخشنامه 710/72  مورخ  89/10/28 در  سایت وزارت آموزش و پرورش بخش اداره کل امور اداری و تشکیلات  مراجعه شود.

آیا بانوان می توانند از خدمت سه چهارم ( 3/4) استفاده کنند. شرایط و نحوه استفاده چگونه است؟

 بله با موافقت واحد آموزش مربوطه  . میزان حقوق ومزایا ، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.

ضمن خدمت بالای 1000 ساعت چه امتیازی و مزایایی دارد؟ 

تا1000 ساعت مشمول ارتقاء حقوق بوده و بیشتر از آن از نظر حقوق و مزایا تغییری ایجاد نمی کند

چرا احکام و مزایای فاصله خدمتی مانند استان های دیگر اجرا نمی شود. اگر قرار است اجرا شود تا کی اجرا می شود؟

لیست اسامی نیروهای دارای فاصله خدمتی از مناطق دریافت و به واحد گزینش ارسال شده، پس از صدور تأییدیه نهایی از طریق گزینش احکام مربوطه در مناطق شهرستان صادر خواهد شد.

 

آیا بازنشستگی پیش از موعد برای بانوان با سابقه 20 سال امکان دارد ؟

قانون بازنشستگی پیش از موعد می بایست بوسیله وزارت ابلاغ شود. که فعلاً با سابقه 20 سال امکان پذیر نمی باشد.

انتقال دستگاه به دستگاه از شهرداری به آموزش و پرورش }مربوط به سوال(درخواست) از مروست{ انجام پذیر است؟

انتقال از دستگاه شهرداری به آموزش و پرورش ممنوع می باشد. زیرا طبق قانون انتقال افراد از دستگاه های غیر دولتی به آموزش و پرورش امکان پذیر نمی باشد

جذب نیرو در آموزش و  پرورش چگونه است ؟

باستناد مواد 20 و 28  اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب نیرو بشرح ذیل انجام می شود

ماده 20- پذيرش دانشجو براي « دانشگاه فرهنگیان » با مجوز وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري و به شيوه مورد توافق وزارتين آموزش و پرورش و علوم ، تحقيقات و فناوري  صورت مي‌پذيرد .

تبصره1- پذيرش دانشجو معلمان از بين پذيرفته‌شدگان آزمون سراسري، پس از تأييد صلاحيت عمومي و تخصصي آنان توسط وزارت آموزش و پرورش، صورت مي‌پذيرد. پذيرفته شدگان نهايي با رعايت مقررات مربوط، به‌عنوان دانشجو معلم متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش پذيرفته مي‌شوند و بايد پيش از ثبت نام رسماً تعهد دهند كه پس از دانش‌آموختگي به ميزان دو برابر مدت تحصيل خود، در محل تعيين‌شده توسط وزارت آموزش و پرورش خدمت نمايند. مدت تحصيل دانشجو معلمان جزء سوابق خدمت آنان محسوب مي‌شود.

ماده 28- تأمين بخشي از نيازهاي خاص آموزش و پرورش در رشته‌هايي كه امكان توسعه آن ازطريق « دانشگاه فرهنگیان » وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از ميان دانش‌آموختگان ساير دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي كشور و حوزه‌هاي علميه، مشروط به گذراندن دوره يكساله مهارت‌آموزي در «دانشگاه» بلامانع مي‌باشد.

شرایط جذب سربازمعلم در آموزش و پرورش چیست ؟

چنانچه نیرو های مسلح کشور سهمیه جذب سربازمعلم به وزارت و استانها پیش بینی نماید ، شرایط آن توسط وزارت به استانها ابلاغ و  نسبت به ثبت نام واجدین شرایط توسط استانها اقدام می شود . ( معمولا بخشنامه جذب سربازمعلم در اواخر فروردین ماه به استانها ابلاغ می شود )

زمان نقل و انتقال داخل و خارج استان چه موقع است ؟

معمولا بخشنامه نقل و انتقالات در فروردین ماه هر سال به استانها ابلاغ می شود و همکاران  واجد شرایط در موعد مقرر ( عموما ماههای اردیبهشت و خرداد ) در سایت مربوطه ثبت نام می نمایند .

شرایط بازنشستگی چیست ؟

باستناد بند الف ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری ، دستگاه می تواند افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس و پائین تر را با 30 سال سابقه کار بازنشسته نمایند . ( دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر با 35 سال سابقه کار ) .

تبصره 1 :  دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر بنا به درخواست خود می توانند بعد از 30 سال خدمت تقاضای بازنشستگی نمایند .

تبصره 2 : آقایان با داشتن  25 سال سابقه و داشتن 60 سال سن می توانند با 25 روز حقوق بازنشسته شوند ولی خانمها بدون در نظر گرفتن شرط سنی ، با داشتن 25 سال سابقه می توانند تقاضای بازنشستگی کنند .

شرایط ادامه تحصیل فرهنگیان چگونه است ؟

باستناد بخشنامه شماره 11/710 مورخ  17/6/1394 وزارت آموزش و پرورش ، شرط اصلی برای ادامه تحصیل ، مرتبط بودن رشته تحصیلی

می باشد . ضمنا چنانچه افراد بعد از استخدام هیچ مدرک تحصیلی بالاتر برای آنها اعمال نشده باشد ، با تکمیل فرم شماره 2  ادامه تحصیل داده و مدرک تحصیلی آنها اعمال می گردد . اما افرادی که بعد از استخدام یک مرحله مدرک تحصیلی برای آنها اعمال شده ، با تکمیل فرم شماره 3 ، می توانند ادامه تحصیل دهند ولی اعمال مدرک تحصیلی آنها  منوط به اصلاح بخشنامه فوق الذکر می باشد .

 

 

 

افرادی که در نظام آموزشی قدیم ( پنجم ، سوم راهنمائی و یا دیپلم چهار ساله )تحصیل کرده اند و اکنون مدرک تحصیلی خود را در اختیار  ندارند، برای دریافت مدرک و یا گواهی  به کجا مراجعه نمایند؟

پرونده دانش آموزان همواره در آخرین مدرسه محل تحصیل بایگانی می شود و چنانچه مدرسه ای منحل شده باشد کل پرونده ها به مدرسه دیگری منتقل شده که در  اداره آموزش و پرورش مربوطه ، مدرسه محل نگهداری سوابق مشخص می باشد . چنانچه فردی پرونده را گرفته و مفقود نموده و نیاز به گواهی دارد باید طبق روال ذیل عمل نماید:

الف-  متقاضیانی که تا سال 1377 و قبل از آن در نظام قدیم در استان یزد تحصیل نموده و موفق به اخذ دیپلم شده اند ،  می بایست شخصا با همراه داشتن مدرک شناسایی معتبر به اداره سنجش اداره کل آموزش وپرورش استان یزد مراجعه و گواهی دریافت نمایند .

ب- افرادی که تا سال  1362 مدرک پنجم ابتدائی گرفته اند و اکنون نیاز به گواهی مدرک تحصیلی دارند می بایست شخصا با مدرک شناسایی معتبر به اداره سنجش اداره کل مراجعه و گواهی دریافت نمایند.

ج- افرادی که تا سال 1362 مدرک سوم راهنمائی  گرفته اند و اکنون نیاز به گواهی مدرک تحصیلی دارند می بایست شخصا با مدرک شناسایی معتبر به اداره سنجش اداره کل مراجعه و گواهی دریافت نمایند.

د- افرادی که از سال 1363  تا سال  1370 در شهرستان یزد مدرک سوم راهنمائی و یا پنجم   گرفته اند و اکنون نیاز به گواهی مدرک تحصیلی دارند می بایست درخواست صدور تاییدیه تحصیلی را از طریق دفاتر پیشخوان دولت به  اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 یزد  ارسال نمایند و افرادی که در سایر شهرستانها مدرک گرفته اند درخواست را به اداره مربوطه ارسال نمایند تا تاییدیه تحصیلی به آدرس ( اداره ، شرکت و ... )  مورد نظر ارسال شود .

هـ افرادی که از سال  1371  و بعد از آن مدرک سوم راهنمائی و یا پنجم   گرفته اند و اکنون نیاز به گواهی مدرک تحصیلی دارند می بایست درخواست صدور تاییدیه تحصیلی را از طریق دفاتر پیشخوان دولت به  اداره آموزش و پرورش مربوطه  ارسال نمایند تا تاییدیه به آدرس ( اداره ، شرکت و ... )  مورد نظر ارسال شود .

و- تاییدیه تحصیلی مدارک تحصیلی سایر سنوات و دوره ها ( راهنمایی و ابتدائی بعد از سال 1362 سایر شهرستانهای استان و همچنین دیپلم و پیش دانشگاهی ترمی و سالی واحدی ) صرفا از طریق دفاتر پیشخوان درخواست و به اداره آموزش و پرورش مربوطه ارسال شود تا نسبت به صدور تاییدیه تحصیلی اقدام شود.

شایان ذکر است صرفا جهت پایان دوره های تحصیلی (پنجم و ششم ابتدایی /سوم راهنمایی / دیپلم و پیش دانشگاهی  ) گواهی یا تاییدیه تحصیلی صادر خواهد شد.

 

مراحل تایید مدارک تحصیلی جهت ارائه به دانشگاههای خارج از کشور چیست ؟

ابتدا متقاضی با به همراه داشتن اصل یا کپی دیپلم / پیش دانشگاهی خود به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و درخواست صدور تاییدیه  تحصیلی به مقصد دارالترجمه می کند. (برای دیپلم و پیش دانشگاهی بطور جداگانه)در ادامه مدارکی که نیاز است به دانشگاههای خارج از کشور ارائه دهد مانند(ریزنمرات دیپلم / پیش دانشگاهی و...) را به همراه  رسید دفتر پیشخوان به آموزش و پرورش محل تحصیل خود ارائه تا تایید شود سپس به   اداره کل آموزش و پرورش استان مراجعه نماید تا مدارک تحصیلی توسط اداره کل نیز تایید شود .

تذکر: مدارکی که توسط آموزش و پرورش محل اخذ مدرک دیپلم /پیش دانشگاهی تایید نشده باشد ، توسط اداره کل تایید نخواهد شد .   

مراحل صدور تاییدیه تحصیلی مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی را توضیح دهید.

لازم است متقاضی با در دست داشتن اصل یا کپی مدارک خود به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و درخواست صدور تاییدیه تحصیلی نماید . دفتر پیشخوان پس از تکمیل فرم مربوطه آن را بصورت الکترونیکی به محل اخذ مدرک  متقاضی ارسال می کند تا تاییدیه تحصیلی توسط آموزش و پرورش مربوطه صادر و به محلی که توسط متقاضی معین شده ارسال گردد.

تذکر : تحویل تاییدیه تحصیلی به افراد ممنوع بوده و در بیشتر موارد  تمام مراحل درخواست ، صدور و ارسال تاییدیه تحصیلی بصورت سیستم رایانه ای انجام می گیرد . لذا متقاضیان از اصرار تحویل تاییدیه تحصیلی توسط دفاتر پیشخوان به آنان جدا خودداری نمایند.   

دفترچه های سئوالات کنکور سراسری سال های قبل را از کجا می توان تهیه نمود؟

چند سالی است که سازمان سنجش دفترچه های آزمون سراسری و سایر کنکورها را جمع آوری نموده و به ادارات آموزش و پرورش تحویل نمی دهد  لذا بهترین روش برای دریافت دفترچه های کنکور سراسری سال های قبل و پاسخ آن ، مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی  sanjesh.org  می باشد.  

نحوه ی تحویل گرفتن اصل مدرک پایان تحصیلات از مدارس چگونه است؟

اصل مدرک فقط به خود دانش آموز ( در صورت داشتن سن  18 سال تمام ) و یا ولی قانونی وی تحویل می شود . دانش آموزان پسر جهت اخذ اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود می بایست یکی از مدارک ( کارت پایان خدمت یا معافیت دائم و یا کارت دانشجوئی فعال و اعتبار دار ) خود را به مدرسه ارائه دهند. 

نحوه ی ادامه تحصیلی افرادی که در سنوات قبل تحصیل را رها کرده اند چگونه است؟

این افراد باید ابتدا با مراجعه به آخرین مدرسه محل تحصیل ، پرونده خود را بصورت کامل دریافت نمایند . سپس با توجه به سطح تحصیلات خود طبق یکی از روشهای ذیل عمل نمایند  :

الف- چنانچه تحصیلات آنها کمتر از پنجم و یا ششم بوده است باید برای ثبت نام پایه ششم بصورت متفرقه به اداره آموزش و پرورش محل سکونت خود مراجعه نمایند .

ب- چنانچه تحصیلات آنها پایان دوره ابتدائی و کمتر از سوم راهنمائی  بوده است باید برای ثبت نام پایه نهم  بصورت متفرقه یا طرح جامع به اداره آموزش و پرورش محل سکونت خود مراجعه نمایند .

ج- چنانچه تحصیلات آنها پایان دوره راهنمائی و کمتر از دیپلم  بوده و در نظام قدیم چهارساله و یا ترمی واحدی تحصیل می کرده اند باید برای تطبیق به اداره آموزش و پرورش مراجعه نمایند و پس از تطبیق به مدارس بزرگسالان مراجعه نمایند.

د- چنانچه تحصیلات آنها پایان دوره راهنمائی و کمتر از دیپلم  بوده و در نظام سالی واحدی تحصیل می کرده اند نیاز به تطبیق ندارد و می بایست  به مدارس بزرگسالان مراجعه نمایند.

کسانی که اصل مدرک خود را گم کرده اند چه اقدامی باید انجام دهند؟

باتوجه به اینکه به هیچ وجه مجددا اصل مدرک صادر نمی شود و به عبارت دیگر( اصل مدرک  المثنی ندارد )این افراد می بایست به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و درخواست تاییدیه تحصیلی نمایند.

روند شرکت در امتحانات نهائی ترمیم معدل چگونه است؟

افرادی که قصد دارند نمره امحتان نهائی خود را جهت تاثیر در کنکور افزایش دهند می بایست به منطقه آموزشی که قبلا در آن منطقه دیپلم گرفته اند مراجعه نموده و ثبت نام نمایند . نمره امتحان ترمیم معدل فقط در کنکور موثر بوده و هیچ تاثیر در معدل کتبی و کل دیپلم ندارد.

سهمیه مناطق در کنکور سراسری چگونه در نظر گرفته می شود؟

سهمیه مناطق در کنکور سراسری بر اساس محل تحصیل داوطلب در سه سال آخر تحصیل در نظر گرفته می شود . بطوریکه داوطلب باید در این سه سال در یک منطقه باشد تا سهمیه آن منطقه برایش در نظر گرفته شود . چنانچه داوطلب حتی یک سال به منطقه دیگری مراجعه و ادامه تحصیل دهد منطقه ای که برخوردارتر باشد برای وی در نظر گرفته می شود . مثلا اگر فردی دو سال در منطقه 3 و یک سال در منطقه 1 باشد سهمیه وی منطقه یک خواهد بود .

شرایط قبولی و تکماده در دیپلم نظام فعلی ( سه ساله بعد از سوم راهنمائی + پیش دانشگاهی )چگونه است؟

برای قبولی در درسهای داخلی کسب نمره سالانه 10 لازم است. ولی برای قبولی در درس نهائی هم باید نمره سالانه 10 کسب شود و هم نمره برگه امتحان نهائی 7 یا بیشتر باشد.

برای تکماده در رشته هایی که امتحان نهائی دارد دانش آموز باید همه دروس را قبول شده باشد و فقط در حداکثر 2 درس نهائی و دو درس داخلی نمره سالانه 7 کسب کرده باشد . در این صورت تکماده برای وی منظور خواهد شد و فارغ التحصیل می شود .

در رشته هایی که امتحان نهائی ندارد 4 درس با نمره سالانه 7 مشمول تکماده می شود و  در دوره پیش دانشگاهی فقط یک درس با نمره سالانه 7 مشمول تکماده می شود .

توجه : دروسی که نمره قبولی بالاتر از 10 دارد تکماده نمی شود.

نحوه دریافت آمار و اطلاعات :

الف: ارائه درخواست و معرفی نامه از ارگان ذیربط ( جهت دانشجویان ارائه معرفی نامه از دانشگاه محل تحصیل )

ب: دریافت دستور مدیر کل و یا معاونین ایشان

ج: تایید اداره حراست

د: ثبت درخواست در سیستم دبیرخانه اداره کل آموزش و پرورش

هـ: مراجعه به گروه طرح و برنامه جهت دریافت آمار و اطلاعات

تذکر:  بخشی از آمار و اطلاعات عمومی آموزش و پرورش از طریق سایت اداره کل آموزش و پرورش قابل دریافت است و نیازی به مراجعه حضوری نمی باشد.

 

آیا توزیع هرگونه وسیله آموزشی و یا کتب کمک آموزشی در مدارس مجاز می باشد؟

مطابق با مصوبه هشتصد و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ 2/6/89 توزیع هرگونه وسیله یا کتاب کمک آموزشی بدون تاییدیه سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در مدارس ممنوع می باشد.

نحوه دریافت تاییدیه سازمان پژوهش جهت وسایل آموزشی یا کتب کمک آموزشی:

الف : ارائه درخواست به معاونت پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش

ب: ثبت درخواست در سیستم دبیرخانه اداره کل آموزش و پرورش

ج: ارائه دو نمونه وسیله کمک آموزشی یا دو نسخه از کتاب کمک آموزشی جهت ارسال به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

فرآیند حمایت مالی از پایان نامه‌های ارشد و دکترای شاغلین فرهنگی چگونه است؟

الف- انجام حمایت مالی صرف دوره کارشناسی ارشد و بالاتر صورت می‌گیرد.

ب- دفاع از پایان‌نامه در دانشگاه محل تحصیل خاتمه یافته باشد و در حکم کارگزینی فرد در بخش بالاترین مدرک، کلمه فوق لیسانس یا دکتری قید شده باشد.

ج- حمایت مالی صرفاً در همان سال دفاع از پایان‌نامه امکان‌پذیر است.

د- مراجعه به گروه تحقیق و پژوهش اداره کل و یا سایت اداره کل آموزش و پرورش استان بخش معاونت‌ها، معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی قسمت تحقیق و پژوهش و دریافت فرم، تکمیل و تحویل آن.

ه- هنگام تحویل فرم درخواست ارایه یک برگ حکم کارگزینی با شرایط « بند ب» الزامی است.

و- تحویل یک نسخه چاپ شده با جلد گالینگور که جمله ذیل روی جلد و یا صفحه اول پایان نامه تحویلی درج شده باشد :

" این پایان نامه با استفاده از تسهیلات مالی شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان یزد تهیه شده است"

ز- تحویل دو حلقه سی‌دی حاوی فایل‌های ورد و پی‌دی‌اف پایان‌نامه

ح- انجام حمایت مالی منوط به تأمین اعتبار از سوی وزارت متبوع و یا اداره کل آموزش و پرورش استان است.

 

نحوه دسترسی و استفاده از منابع‌آموزشی و پژوهشی ( اعم از سی‌دی، پایان‌نامه، طرح پژوهشی، کتاب و...) به چه صورت است؟

الف- دسترسی به عناوین و استفاده از منابع موردنظر صرفاً با مراجعه حضوری در پژوهشکده تعلیم و تربیت صورت می‌پذیرد.

ب- ارائه کارت شناسایی معتبر( کارت یا حکم فرهنگی، کارت دانشجویی، کارت عضویت کتابخانه فرهنگیان ) الزامی است.

ج- استفاده همکاران فرهنگی ( آموزش و پرورش ) از کتب و سی‌دی های آموزشی به شرط عضویت به دو صورت استفاده در محل و امانت 15 روزه انجام می‌شود.

د- استفاده از کتب مرجع و منابع تحقیقاتی صرفاً در محل کتابخانه پژوهشکده امکان‌پذیر است.

ح- دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با ارائه معرفی نامه از دانشگاه محل تحصیل خود به مثابه فرهنگیان محسوب می‌شوند.

بهره‌مندی از امتیازات فعالیت‌های پژوهشی به چه طریقی امکان‌پذیر است؟

با توجه به انحلال کمیته تألیف اداره کل و حذف بخش امتیازدهی امور اداری، در حال حاضر تنها در هفته پژوهش و به منظور انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی و مراکز علمی استان از این سوابق می‌توان بهره جست. لازم بذکر است موعد زمانی فرآیند فوق  در آذرماه هرسال و ایام منتهی به هفته پژوهش اعلام شده از سوی ستاد بزرگداشت هفته پژوهش استان صورت می‌‌گیرد.